Dit is de privacyverklaring van Heemskerk Familierecht & Nalatenschappen, vertegenwoordigd door Linda Heemskerk-Broere, gevestigd aan de Fazantstraat 20, 2941 RB Lekkerkerk (hierna: ik).
Deze privacyverklaring is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens van mijn cliënten, potentiële cliënten en andere personen die mijn website bezoeken of contact met mij hebben.
In deze privacyverklaring kunt u informatie vinden over hoe ik omga met persoonsgegevens.
Als u na het lezen van deze privacyverklaring nog vragen heeft over de wijze waarop ik omga met persoonsgegevens, als u gebruik wilt maken van uw in deze privacyverklaring genoemde rechten op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (“AVG”), of andere wet- en regelgeving over persoonsgegevens, of als u een klacht wilt indienen over het gebruik van uw persoonsgegevens kunt u contact met mij opnemen via telefoon: 06 – 34 11 40 41 of e-mail: info@heemskerkfamilierecht.nl.
Als u niet tevreden bent over de afhandeling van uw klacht of als u uw klacht liever niet bij mij indient, kunt u deze ook indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, via de website autoriteitpersoonsgegevens.nl.
Ik ben verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens en zal daarbij de grootst mogelijke zorgvuldigheid betrachten en uiteraard de regels die voortvloeien uit de AVG naleven.
Dossier
Indien u een opdracht aan mij verstrekt, verwerk ik de persoonsgegevens die u en eventueel andere partij(en) in uw zaak aan mij verstrekken. Dit zijn in ieder geval uw contactgegevens zoals uw naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer. Verder gaat het om persoonsgegevens die relevant zijn voor het dossier. Afhankelijk van het onderwerp kan het daarbij ook gaan om gevoelige en/of bijzondere persoonsgegevens.
Facturering
Indien u een opdracht aan mij verstrekt, verwerk ik ook gegevens die nodig zijn voor het sturen van facturen en verwerken van betalingen voor de diensten die ik verricht. Naast uw contactgegevens gaat het om uw bankrekeningnummer en eventuele andere betalingsgegevens.
Contact
Indien u contact met mij opneemt per e-mail of via de telefoon verwerk ik de gegevens die u verstrekt. Het gaat dan om de contactgegevens die u aan mij verstrekt en de reden waarom u contact met mij zoekt (bijvoorbeeld omdat u een vraag heeft).
Dossier
Ik gebruik de persoonsgegevens die u heeft verstrekt in het kader van een opdracht om het dossier te behandelen. Omdat het kan zijn dat er gevoelige en/of bijzondere persoonsgegevens verwerkt worden tijdens het traject (en dit van tevoren niet altijd duidelijk is), vraag ik u om toestemming om uw persoonsgegevens te verwerken. U geeft deze toestemming door de opdracht aan mij te verlenen om het dossier te behandelen. Als u deze toestemming niet geeft, kunt u helaas geen gebruik maken van mijn diensten, omdat ik mijn dienst niet kan uitvoeren zonder persoonsgegevens te verwerken die relevant zijn voor het dossier.
U heeft het recht om uw toestemming weer in te trekken. Ik zal dan geen gegevens meer van u verwerken. Ik kan vanaf het moment van intrekking van de toestemming geen diensten meer voor u verrichten, en zal het dossier dan onmiddellijk moeten sluiten.
Facturering
De betalingsgegevens die u heeft verstrekt, gebruik ik om werkzaamheden te factureren. Deze verwerking is noodzakelijk om de overeenkomst die u met mij sluit uit te voeren.
Contact
De contactgegevens die u aan mij verstrekt gebruik ik om contact met u op te nemen indien nodig, bijvoorbeeld om een vraag te beantwoorden. Ik verwerk deze persoonsgegevens omdat dit noodzakelijk is voor de behartiging van mijn gerechtvaardigd belang, namelijk het belang van het kunnen uitoefenen van mijn werkzaamheden en het verkrijgen van nieuwe opdrachten.
Nieuwsbrief
Ik kan uw e-mailadres verder gebruiken om u af en toe een update te sturen over mijn dienstverlening. Indien u een opdracht aan mij verstrekt is er sprake van een zogenaamde “bestaande klantrelatie” en stuur ik u nieuwsbrieven op grond van mijn gerechtvaardigd belang. Indien u niet eerder gebruik heeft gemaakt van mijn diensten maar op andere wijze met mij in contact bent gekomen (zoals door het invullen van het contactformulier of het sturen van een e-mail met een vraag), zal ik u om toestemming vragen om nieuwsbrieven aan u te versturen, en dit alleen doen als u daarvoor uw toestemming heeft verleend.
Dossier
Ik bewaar het dossier, en de persoonsgegevens die daarin zijn opgenomen, in beginsel maximaal 7 jaar nadat het dossier gesloten is. In uitzonderingsgevallen bewaar ik een dossier langer, bijvoorbeeld indien de verjaringstermijn wordt gestuit of indien ik van mening ben dat er een ander gerechtvaardigd belang is om het dossier langer te bewaren.
Administratie
Ik bewaar mijn administratie, waaronder de facturen en andere bescheiden waarop de persoonsgegevens van u en mogelijke andere partijen vermeld zijn, gedurende een periode van zeven jaar na afloop van het boekjaar om te kunnen voldoen aan de fiscale bewaarplicht.
Overige contactgegevens
Ik bewaar overige contactgegevens gedurende vijf jaar na het laatste contact, tenzij u eerder een verzoek bij mij indient om deze te verwijderen.
Uw gegevens worden opgeslagen in een digitaal dossier en kunnen voorkomen in e-mails die ik verstuur of ontvang, en worden daarmee opgeslagen (en dus verwerkt) door mijn ICT provider. Verder worden de betalingsgegevens die u ten behoeve van de facturering aan mij heeft verstrekt, doorgegeven aan de partij die ten behoeve van mij de financiële administratie verricht. Hier sluit ik een verwerkersovereenkomst mee waarin minimaal eenzelfde niveau van veiligheid en vertrouwelijkheid is geregeld als u van mij mag verwachten.
Daarnaast bewaar ik een deel van de gegevens ook op papier (fysiek), in een afgesloten kast in mijn werkkamer tegen dezelfde condities.
Ik verstrek uw gegevens verder niet aan derden, tenzij ik op grond van geldende wet- en regelgeving verplicht wordt bepaalde gegevens te verstrekken, bijvoorbeeld aan de politie in het kader van een opsporingsonderzoek.
Als er een plotselinge en onverwachte gebeurtenis is die tot gevolg heeft dat ik niet meer in staat ben om in contact te treden met u, dan zal de calamiteitenregeling in werking treden. Dit betekent dat (alleen dan) iemand toegang krijgt tot de agenda, contactinformatie en dossiers, om u te kunnen contacten.
Ik kan de gegevens wel aan derden verstrekken met uw toestemming.
Ik heb passende technische en organisatorische veiligheidsmaatregelen getroffen om uw persoonsgegevens te beschermen tegen verlies, misbruik en ongeoorloofde toegang door derden. Bovendien verplicht ik mijn ICT provider eveneens dergelijke passende technische en organisatorische veiligheidsmaatregelen te treffen.
U heeft de volgende rechten:
Het recht op inzage in uw persoonsgegevens en het ontvangen van een kopie daarvan.
a. Het recht op rectificatie van uw persoonsgegevens indien deze niet juist of onvolledig zijn tijdens het traject.
b. Het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking en/of – in bepaalde gevallen – het recht op beperking van de verwerking van uw persoonsgegevens.
c. In bepaalde gevallen: het recht om uw persoonsgegevens te laten wissen (‘recht op vergetelheid’).
d. Het recht om uw persoonsgegevens in een gestructureerde, gangbare en machinaal leesbare vorm te verkrijgen en die gegevens aan een ander over te dragen.
Voor meer informatie over deze rechten en wanneer u die kunt uitoefenen: zie artikelen 15 tot en met 20 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
U kunt uw rechten uitoefenen door contact met mij op te nemen via het aan het begin van de privacyverklaring genoemde e-mailadres of telefoonnummer.
Er kan soms iets veranderen in de persoonsgegevens die ik verwerk of de toepasselijke regelgeving. Ik behoud mij daarom het recht voor om wijzigingen aan te brengen in deze privacyverklaring.
Versie april 2023
Testamenten
Levenstestamenten
Estate planning
Aangifte erfbelasting
Afwikkelen
nalatenschappen